PDA

Zobacz pełną wersję : Poradnik tworzenia UV map modelu w programie LithUnwrap


Anulaa89
22.04.2012, 14:38
Każdy model/mesh aby można było nałożyć na niego tekstury w Workshopie musi mieć tzw UVmap. W tym poradniku pokażę jak zrobić UVmapę w programie LithUnvrap 1.3. Program możecie pobrać TUTAJ. (http://www.geeks3d.com/20090303/lithunwrap-free-uv-mapper-for-windows/)

Jak pobrać musimy zjechać trochę, bo jest dużo reklam na tej stronie aż zobaczymy: KLIK (http://i.imgur.com/2GnfN.jpg). Po pobraniu potrzebujemy programu Winrar do rozpakowania folderu. Po rozpakowaniu program nie wymaga instalacji. Możemy dać sobie go gdzie chcemy czy to na pulpit czy gdzieś indziej.Uruchamiamy klikając na ikonkę:

http://i.imgur.com/Zp9GWl.jpg

Do rzeczy. A więc otwieramy program LithUnvrap. Klikamy File(1)->Model(2)->Open(3):

http://i.imgur.com/H5pbWl.jpg (http://i.imgur.com/H5pbW.jpg)

Teraz szukamy naszego pliku i zaznaczamy go(1) i klikamy Otwórz/Open(2):

http://i.imgur.com/aMz6e.jpg

Następnie wybieramy Select(1) i All(2):

http://i.imgur.com/kh6lT.jpg

Po zaznaczeniu wybieramy Tools(1), UV Mapping(2) i Box(3):

http://i.imgur.com/8ji8x.jpg

Teraz zaznaczamy "ptaszkiem" Separate by gorup(1) i klikamy OK(2):

http://i.imgur.com/wikBe.jpg

No i mamy nasz model. Teraz możemy go rozdzielić na grupy - co pozwoli nam później na łatwe zrobienie "MASK"- odpowiedzialnej za nadanie kolorów poszczególnym częściom modelu po przednim wykonaniu multiplier, ale o tym w innym poradniku.

http://i.imgur.com/Y0Rn8l.jpg

Aby zaznaczyć daną grupę klikamy na niej prawym przyciskiem(1) i wybieramy Select(2):

http://i.imgur.com/aS32al.jpg (http://i.imgur.com/aS32al.jpg)

Chwytamy na zaznaczonej grupie i przeciągamy w wybrane miejsce:

http://i.imgur.com/eoVccl.jpg

Po przesunięciu elementów możemy je przeskalować (nie trzeba tego robić, ja jednak zalecam aby to zrobić) zaznaczamy wszystko i klikamy prawym przyciskiem na zaznaczeniu i wybieramy Scale(1) i Free(2):

http://i.imgur.com/3qfVel.jpg (http://i.imgur.com/3qfVe.jpg)

Teraz chwytając za zielony kwadracik, przeiągamy do końca po przekątnej (później możemy jeszcze pojedyncze elementy w miarę potrzeb powiększać, ale z tym trzeba ostrożnie, bo jak np powiększymy szufladę biurka na przykład a blatu proporcjonalnie nie powiększymy to później tekstura się będzie dziwacznie/nieproporcjonalnie rozkładać, a tego chcemy uniknąć):

http://i.imgur.com/0Kntwl.jpg (http://i.imgur.com/0Kntw.jpg)

Po zeskalowaniu zaznaczamy wszystko znowu (Select->All) i wybieramy File(1) -> UVMap(2) -> Save(3):

http://i.imgur.com/JHGjCl.jpg (http://i.imgur.com/JHGjC.jpg)

Tutaj klikamy OK (tam gdzie zaznaczyłam pytajnikiem to możemy sobie rozmiar wpisać) ja uzywam najczęściej 512x512 albo 1024x1024:

http://i.imgur.com/QbLDk.jpg

No i na koniec zapisujemy nasz model z UVMapą; File(1) -> Model(2) -> Save(3):

http://i.imgur.com/1fwTGl.jpg (http://i.imgur.com/1fwTG.jpg)



Poradnik jest mojego autorstwa jak również screeny. Zabraniam kopiowania go na inne fora/strony/blogi.